niedziela, 27 grudnia 2009

Z historii ZIPPO

Jako że blog zagości w sieci na dobre chyba najbardziej stosowną kontynuacją jego treści będzie streszczenie historii zapalniczek zippo. Będzie to ogólny wstęp a większość interesujących akapitów zostanie rozwinięta w przyszłych notkach.

Zaczynamy :

Okolice roku 1933 urodzony w Bardford Georg G. Blaisdell po otrzymaniu dość skromnego wykształcenia i praktyce zdobytej w rodzinnej firmie zakłada "Zippo Manufacturing Company" i uruchamia produkcję swojej pierwszej benzynowej zapalniczki. Należy pamiętać że są to lata w których cały przemysł związany z naftą święci wielkie triumfy. Zapalniczka kosztuje 1,95$ i posiada konstrukcję odpornej na podmuchy wiatru "sztormówki".
Mijają lata a zippo (nazywane tak od zamka błyskawicznego) w niezmienionej formie skutecznie podbijają rynek. Wkrótce pojawiają się pierwsze firmy zainteresowane umieszczeniem reklamy na chromowej powierzchni zapalniczek.
Status legendy przyniósł zippo  jednak dopiero wybuch II wojny światowej kiedy to żołnierze armii amerykańskiej zostali wyposażeni w modele malowane czarną piecową farbą, wtedy też pojawiły się legendy na temat zapalniczek które ratowały żołnierzy obrywając przypadkowo kulami przeznaczonymi dla ich właścicieli. Podczas często wielodniowych walk użytkownicy korzystając z plastyczności farby piecowej ozdabiali swoje zapalniczki napisami i odręcznymi obrazkami.

Do produkcji zippo przez lata wykorzystywano różne materiały, pojawiały się modele złote, posrebrzane, oprawiane w skórę oraz mosiężne, nieznacznym zmianom była poddawana również konstrukcja, chodzi tu głównie o sposób mocowania zawiasów (wewnętrzne i zewnętrzne z różnicami w ilości elementów). Pojawiały się również modele gabinetowe lub typowo kobiece wersje slim.

Po pewnym czasie oprócz funkcjonalności pojawił się również aspekt kolekcjonerski. Bogato zdobione modele przyciągały uwagę i budowały potrzebę zakupu dla samej idei posiadania. Końcówka lat '90 to już dość regularnie pojawiające się serie kolekcjonerskie, fani z całego świata zaczęli zrzeszać się w kluby co umożliwił rozwój internetu.

Chyba najaktualniejszym przełomem dla firmy zippo jest wyprodukowanie gazowych zippo Blu oraz Multi-Purpose. Po wyprodukowaniu ponad 400 tysięcy zapalniczek logo firmy zippo możemy znaleźć również na różnego typu gadżetach jak zegarki lub ogrzewacze do rąk. Wart wspomnienia jest również fakt że obecne zippo wydawane są w dwóch katalogach, jeden ogólny drugi japoński w którym duża część zdobień wykonana jest zgodnie z lokalnymi tradycjami.

Mam nadzieję że udało mi się wprowadzić was w świat ZIPPO.
Zapraszam do lektury kolejnych notek :)